Mama cămătăreasă, tata pawnbroker spiritual

Nu pot să înțeleg de ce unele cupluri în mod evident retardate își fac copchiii datori pentru fiecare flecușteț bifat din lista îndatoririlor de părinte. Nu instig copchiii la revoltă sau acțiuni incompatibile cu privilegiul și calitatea de a fi născut în secolul XX/XXI, dar se pare că foarte mulți „adulți” nu-și pot lua încă la revedere de la ghidul pentru nepricepuți „Parenting 101: how to treat your progeny like a human being”.

De ce zic asta? Mulți părinți au impresia că a crește un copil este ceva într-adevăr supranatural, și drept urmare preferă să pună în cârca bietului plod tot felul de obligații stupide cu rol de bețe-n roatele căruței Logan care se va târî ca vai de capul ei pe drumul (de țară) al împlinirii personale și profesionale de mai târziu. Cel mai simplu exemplu: „noi te-am crescut, noi ți-am dat să mănânci, ți-am luat haine și te-am dus la școală, nu pleci în străinezia de lângă noi să ne lași singuri!”

Cu tot respectul, dar într-o situație ca asta, ai mei n-ar avea decât să mă renege ca ființă vie și ca material genetic înrudit. Mulțumesc că m-ai crescut. Mulțumesc că mi-ai dat să mănânc. Mulțumesc că mi-ai luat țoale și că m-ai dus la școală. Au fost lucruri de bază care au contribuit la formarea mea, te respect, LE respect, le apreciez și o să le țin minte când oi fi tu bătrân și bolnav. Dar ce părinte e ăla care stă în calea fericirii propriului plod de dragul fericirii sale? Nu-i ăsta egoism? Nu e egoismul părintesc un motiv să-ți tragi doi pumni în meclă (cu o armură sau orice bucată de tablă) fără să mai ai pretenția de a fi răsplătit?

Nu mori fără mine, ai făcut tu sacrificii mai mari decât cei câțiva ani de dor pe care o să-i duci. Dar dacă nu mi-e mai bine în același loc cu tine (și NU din cauza ta), lasă-mă să aleg. Orice pui trebuie să învețe să zboare – pe-asta până și găina o știe mai bine.

Apoi mai există celebra vorbă „eu te-am făcut, eu te omor”. Bun, dai viață, dar asta nu-ți dă dreptul s-o și iei. Nimic din lumea asta nu-ți dă dreptul de a lua viața cuiva, oricine ar fi el și oricum (ți-)ar fi greșit. Că-ți rezervi tu dreptul ăsta în situații extreme e altceva. Dar în mod natural nu-l ai. Păcat că nenii cu pedeapsa cu moartea nu pricep asta. Să suferi o viață întreagă într-o celulă infectă de unu pă unu, plin de remușcări și cu diverse membre în diverse cavități și orificii ar fi mult, mult mai greu decât să suferi mort. Nush, ziceam și eu, că mie așa mi se pare.

Tu m-ai făcut, asta e, you should have used condoms. Sau mațe de porc/oaie, după caz. Plodul tău e un fel de animăluț de companie, o figurină din Star Trek? N-are personalitate proprie, n-are creierul lui, faci ce te taie capul ăla sec cu el, sau ce? Atunci ia-ți o chestie pufoasă de la tarabă, dă-i un nume, trimite-o la școală și rupe-o-n bătaie de ficare dată când nu face ce zici. Tot aia e.

În România se neglijează un aspect extrem de important în reforma educației: cei șapte ani de-acasă. Ne tot batem cu pumnii în piept băgând și scoțând chestii în și din programă. În fiecare an vine un alt dubios cu idei dubioase pe care le expune într-un toc șou dubios la teveu, și totul devine din ce în ce mai dubios. Că-n vest e mai marfă și trebuie să copiem și noi. Vă spun io ce e-n vest. În vest e o grămadă foarte organizată de balegă. Această grămadă foarte organizată de balegă se folosește într-un mod foarte organizat în fertilizarea solului. Pentru anumite tipuri de sol, se importă balegă de origine estică, aceasta fiind cunoscută pentru conținutul ridicat de chestii minerale și organice numite creieri.

Cu fiecare lege dată în educație, românii zgarmănă în propria balegă, împrăștiind-o pe tot teritoriul țării până nu mai rămâne nimic dintr-ânsa, poate doar mirosul pregnant de eșec lamentabil soldat cu milioanele de victime ce se îndreaptă în fiecare toamnă spre aeroportul Otopeni. Și de-acolo fâl fâl către agricultura vestică și noi planuri cincinale, în locurile în care sunt apreciați, respectați și recompensați.

Dragi părinți, învățământul nu se schimbă numai cu legi. Nu se schimbă numai cu profesori mai buni, cu manuale mai scumpe și cu activități extracurriculare de care în final se alege praful. Învățământul se schimbă de acasă. Educați-vă copiii. Nu le luați de la gură, și nu-i creșteți în puf. Feriți-vă copiii de telenovele, atât la propriu, cât și la figurat. Feriți-i de lumea nebună de afară, măcar pentru o vreme, dar în același timp pregătiți-i pentru ce-i așteaptă. Apreciați-vă copiii. Nu le faceți temele. Învățați CU ei, învățați-i PE ei, și învățați-vă PE VOI că propriul copil nu e centrul Universului; nu e „cel mai”, oricât de mult v-ar plăcea să fie așa. Aveți grijă de ei, dar lăsați-i să respire. Când va veni vremea, lăsați-i să zboare.

În caz că ați început să plutiți pe curcubee, îngăduiți-mi să vă stric bucuria: nu cereți unui copchil retardat de la mama natură să devină savant. Am întâlnit cazuri. E nașpa. Asta-i viața, se mai întâmplă… mai un accident genetic, mai o beție, aia, aia…

Da’ cine-s io să vă-nvăț? Toate acestea izvorăsc din sinapsele unui creer bătrân și înțelept de nici dooj’ de ani. N-am plozi (asta ar mai lipsi acum) și nici nu cred că o să-mi doresc prea curând, dar dau lecții de parenting. Frumos. Între timp, o să mai adun niște energie să vă povestesc ce fel de mamă aș fi eu… (fețele celor care mă cunosc: priceless!)

2 thoughts on “Mama cămătăreasă, tata pawnbroker spiritual

  1. Ar trebui ca toti cei care au avut marea sansa de a fi copii sa jure sa isi dea singuri 2 pumni in gura daca ajung sa faca aceleasi greseli pe care le fac parintii cretini din articolul tau.

  2. nice! O vorma spune ca ei au fost ca noi si noi nu am fost ca ei, iti urez succes in dorinta ta de a fi altfel! In rest, total de acord.

Drop it like it's hot

